Selamat Datang Ke Laman Web Rasmi Rumah Putera Harapan (RPH) Ranau

Permintaan Kecil Seorang Bonda

|



Aku tidak meminta wang berjuta-juta
untuk kuhimpunkan menjadi bukit harta
tidak sesekali kuimpikan
mengibarkan bendera bangga di puncaknya
cukuplah sekadar sesuap makan dan minum
buat aku sempat melihat suatu hari lagi
bernama esok.

Aku tidak meminta rumah yang raya
pun yang indah laksana istana
kerana kemewahan dunia hanya sementara
apabila sampai waktunya pasti tinggal semua.
Cuma yang aku pinta
adalah secebis cinta
daripada seorang anakanda yang berjaya
di tengah kota
untuk kuisikan di dada tua
buat kuusir segala kesunyian
yang semakin hari semakin pekat terasa
dan menggelinjang ke seluruh jiwa raga
bergetaran di urat nadi yang terasa lelahnya.

Anakanda yang kurindui sentiasa
sukarkah kau penuhi
permintaan kecil seorang bonda
janji penuh nafsumu tatkala remaja
untuk kutiti hingga ke hujung usia
yang amat terkilan aku nantikan
dalam remang senja?